torsdag 11 november 2010

Borta bra men hemma bäst !!

.. .. .. det e precis vad jag känner idag.
6 dagen av magsjuka, undra om jag går ner i vikt då??
Jag har äntligen fått läkartid, så nu ska vi se vad som händer med min kropp,  se om man kan lösa problemet snabbt och effektivt.
Men under tiden så kan jag faktiskt berätta lite mer om resan ...




En av höjd punkterna var att besöka staden Halabjah.
Kurderna ser framåt men naturligtvis blickar man tillbaka för att inte glömma det som hänt, historia ni vet.
Det som gör oss till det vi är idag, o Kurdernas historia gör dem till de kämpar de är idag. Det är vad denna resa lärt oss.

Any way, Halabja!!
En stad vars mystiska namn som skulle kunne vara från en äventyrs film, men icke sa nicke staden har en mkt tuffare och sorgsnare historia än så.
Den 15 mars 1988 sänkte Sadam Hussein, staden och dess invånare med en kemisk bomb, och sanningen slår oss tillbaka till den Kurdiska verkligheten.
Vi fick ta del av detta, med en guidad tur på ett museum i just denna stad.

 Monumentet

Många tårar fälldes då vi vandrade runt dessa bilder, bilder som i mitt huvud påminner det om händelsen i Hiroshima och Nagasaki.
Den brutala händelsen riktat mot kurderna av Saddam Hussein låter sig inte glömmas bilder hänger över hela museet.

Den tragiska sanningen i bilder.

Sorgen över den förödelsen tog i oss alla.
Ett monument med namnen på alla de omkomna fans i hjärtat av detta monument, dekorerad med den Kurdiska flaggans färger.

 18-åringen och den dekor som fanns i mitten av monumentet.


 Jag och väggen med namn på de omkomna, alla och en överlevande!


Endast ett namn fanns i grönt.
Det är namnet på den pojke som överlevde gasbomben, denne bäbis belv omhändertagen av en Iransk kvinna för att 21 år senare få besöka sin hemstad och dess historia.
Mkt gripande!
  
Vi fick ta en promenad upp till kyrkogården där fler än 5000 låg begravda.
och det stod tydligt att de som var med Sadam Husseins regimen inte var välkomna, full förståeligt

En skyllt för respekt !

Här fick vi, ledarna av de olika dansgruppen lägga en blomma för att hedra de omkomna, för att hedra historien, för att hedra kurderna.

Jag lämnar en blomma från hela Los Copihues


Tal höll i form av en ceremoni under ett annat monument som byggdes upp i kyrkogården för att hedra de omkomna.
Ett monument byggd på tusentals små stenar, dessa stenar representerade tusentals människor som fick sätta sina liv pga Sadams Husseins gas bomb.

 En ängel ??

De symboliska stenarna och våra buketter.

Mina vänner denna dagen slutade inte i dans.
Vi fick ta del av Kurdistan, guidade turer hela dagen, och sen var det Shopping, men tro mig när jag säger: Ingen glömmer Halabjah !!

 Dörren som ger hela fasaden ett ansikte.

 Syn från bussen

 Menyn på engelska hehe

 Läsk i stora lass

 Mat för oss alla.

 TV i Kurdistan var tydligen rolig.

 Mer bussfärd.

 Äntligen shopping !!

 Happy me Wuhu !!

 Ger 18-åringen 10.000 att shoppa loss för !!

 Kurdisk skylltfönster

 ONOFF i Kurdistan

 Två kurdiska dockor hehe

Kusinen utanför the Mall

Inga kommentarer: