torsdag 2 februari 2012

Idag är det ingen vanlig dag !!!

För idag är det 19-åringens Tjugoårsdag.
Ay caramba!!

Tänka sig att för tjugo årsen så skulle mitt liv förändras så.
Att bli far är ngt av det bästa som hänt mig, även om jag i stunder tänk: Varför just jag !!
Jag läste på FB om att en kvinna inte är en fullbordad kvinna förens den dagen hon föder sin baby. och ordet moder är det vackraste som man kan kallas för.

Det känns ju lagom diskriminerande för mig som far, för att inte prata om alla de som ej kan få barn.
ja, visst är det lite farligt att generalisera på detta vis, men jag vet att personen i fråga bara är en stolt mor.
Men är det verkligen så att mödrar skaffar sig ensam rätt, om sina känslor, om sitt barnhavande mm.

Any way, det fick mig att fundera på mig, min faders roll och min numera ex-tonåring.
Jag var ju faktist ett år yngre när jag fick min bäbis.
Jag var 19-år och det var klart inte en lätt roll man tog på sig.

Nu tjugo år senare så kan jag blicka tillbaka och se att det är mkt gott jag gjort.


Jag har gjort som alla andra föräldrar, mitt bästa för att mitt barn ska ha ett bra liv, en bra grund med bra värderingar så som respekt och  kärlek till sin omgivning och ibland hårda principer!
Ja, naturligtvis sker det efter mina egna principer, ganska logiskt va.
Och hur perfekt har jag då varit?
Näj då, det finns brister, det finns stunder jag ångrar, saker som sagts och gjorts men jag tror att även dessa saker fått igång hjärnan hos den idag 20-åringen.
Men en sak är säker, hon är mitt allt, jag älskar henne över allt annat, ingen  kan mäta sig med henne i mina ögon och det även om hon är den som gett mig flest grå hårstrån!

Inte visste jag med 19-år att hela mitt liv skulle grundas på detta lilla barn.


För vist var hon liten, 48 cm och 2700kg(tjokis!! Gram ska det stå) haha. skinny beeeatch 1992 !! hehe

Min största oro hade fötts utan att jag ens fatta.
Redan efter 1 dagen, kom första orosmomentet, läkarna tog i min lilla som att hon vore en docka.
Och jag kunde inte göra annat än hata ... Oh yes I hated them all !!
Men de upptäkte att hon hade behov av en höftledsskena . . . och just då visste jag att inte mitt barn inte var som alla andra. Hon skulle förbli the queen of the world !!


Ni skulle ha sett den glädje hon kände när det var dags att byta blöja, hon sprattlade med benen av glädje.
Sprattla med benen kunde hon ej göra med skenan.
Redan då visste jag att hon skulle bli min samba drottning.



Ja och så har åren gått, dagis perioden, när jag sprang för att hämta henne för att hon ej skulle vara utan mig så länge, som att hon ens ville hem !!
Första skoldagen, då väskan var större än hon själv.
När lillan blev sjuk, hur jag somna om o lät mamman ta hand om det haha.
Ja, jag kan än idag inte ta hand om spyor och dylikt, inte ens lillans.
Men tack o lov för familjen säger jag.
Och utgång, ja asså viss slutade vi inte leva för att vi fick barn, nä hon var en del av oss, vi hade vänner som passade henne.
En syster som ofta gräla, Jag vill inte passa henne!! Min ständiga replik: vänta tills du får egna barn så ska vi se hur mkt jag tänker passa ditt barn!!
Behöver jag ens säga att min kära lilla syster var typ 12 haha.


För idag 20-åringen har det inte alltid varit lätt, med en far som har tålamod NOLL, men jag tror att en av hennes tuffaste stund var, när hon insåg att hon passa sin farbror. Stackars Lennart !!
Men pappa: det är farbror som ska passa mig och inte tvärt om !! 
Ja det är inte lätt att ha en farbror som är 6 år yngre haha.
Försök förklara vår familjekonstellation för en vikarierande dagisfröken.
När det var vikarier och jag skulle hämta henne . . .oj, e det brodern som hämtar idag ...Öhh ..nä skulle inte tro det !!

Ja, jag har ett barn med många "talanger" det var instrument, dans olika skapande kurser fotboll,
simning ja, aktiviteterna var många.

Roligast var la Fiol, och hur "bra " hon spela, jag tyckte det var så bra att hon borde öva mkt och ofta, hos min kära syster Tina! och den ände som var glad åt det var Giovanni !!
Stackars tina haha.

Första arbetsdagen, hon skulle sälja tidningar kl ..TIDIGT, de skulle hämtas kl 5 på morgonen för att sen säljas dörr till dörr.
Jobbigt när tidningarna var större en henne själv.
Och det sluta med att mami, papi jag o tina köpte upp alla hennes tidningar.
Men det varade inte länge, jag kunde inte se henne gå ut o jobba så.
Vi sa upp henne, och fick betala en summa som heter duga, gissa hur glad hon var när "lönen"kom ...o pappa sa Tack hija! haha

ja, sen var det Bal, jag vill inte säga att jag är bäst på att sy, men med hjälp av hennes mor så kan vi skapa många fina kreationer.
Som alla andra föräldrar vill jag att min dotter ska vara den finaste.
Och att sy bal klänning i samband med Karneval i hemmet funkar så där bra.
Iväg med allt till en sömmerska, och trotts att vi kolla med jämna mellan rum så fick vi en klänning som såg ut som . . . Askungens .. efter att systrarna rivit sönder den.
Efter att ha skällt ut denna SÅ KALLADE SÖMMERSKA efter noter som heter duga så tog jag tag i min unge och hittade en bal klänning i affären brevid.
Att den kostade mig skjortan gjorde inget, snygg va hon.


ja, det är inte alltid lätt att ha en far med tålamod NOLL, men ibland kan det vara riktigt bra också.
Gissa hur lycklig hon var under hennes bal! inte gjorde det ngt att hon ej sovit ngt, dansat en karneval, fixat sig i en gympasal, och sen iväg, som den prinsessa hon är.
Och studenten tog hon med . . . är jag en stolt far eller ??


Ja, nu 20 år senare så ska hon lämna mig, hon ska ut i världen.
Men mkt stolthet kan jag säga att min lilla bäbis kom in i Cambridge.
Det är ju bra, men why so far away child !!!

Ja idag är det ingen vanlig dag, idag är den min 19-åriings tjugoårsdag !!
Grattis bäbis, glöm aldrig att pappa älskar dig överallt annat, och kommer att skicka fakturan på all hårfärg !!


 you are always my number one

Besos!

1 kommentar:

Livet på Citronodlingen sa...

Grattis till 20 år som pappa! En riktigt bra sån har jag fått för mig, även om jag aldrig träffat din stolthet :o)