måndag 7 mars 2011

En helig Söndag !!

Och det var inte mkt man fick gjort.
Planen var att ta det så lugnt som möjligt så det känns bra att ha följt planen haha.

För nu var det Karnevals dags .. ..  8 timar av ren samba !!
Vi kom till Sambodramo en timme sent !! hate that shit!
vi frågade över allt, när öppnar arenan ?kl 18 sa de .. men icke sa nicke..kl 17 var det !!
vi fick en bra plats i alla fall, så det var lugnt !
och efter tre timmars väntan så var det äntligen dags.

Den första Skolan, Sao clemente : de kom, fina var de allt, men problemet d´med denna skola är att de tycks göra en Karneval för grupp A när de är i Grupo Especial och tvärt om. så Ja, jag saknade lite fler WOW moments.


Skolan var fin o så, men saknade it !!  .. och eftersom det är en tuff match så tror jag dessvärre de kandiderar för grupp A igen.


Ja paraderna tycktes gå i trappa ... .. första skolan så där, andra skolan lite bättre .. dock hade det en Comicion de frente som var grym !! och skolan är super teknisk, men det räcker inte för en titel.
Ja, det var Imperatris och medicin som intåg arenan .. .. de kom de sågs frågan är om de ens segrar.




Portela som var den fjärde skolan gick in för det helt de hade inget att förlora då de redan förlorat så mkt i branden, det bestämdes nämligen att skolan tillsammans med Ilha och Grande Rio inte skulle behöva tävla iår.
då de drabbades så hårt av branden i feb. men skolan gick in som Portela brukar göra.



Mkt känslor i luften !!! och att ha hedra Velha guarda(skolans äldre) genom att ha dem först i paraden, var så kännslo laddat.
Att Ronaldinho hedrade de äldre med sin närvaro var grymt coolt !! jag fick ingen bra bild på det tyvärr !

ja, sen var det dags för Tijuca, de kommer för att behålla titeln ... ... och tro mig när jag säger att förväntningarna  är höga, pressen är stor.
Ska de lyckas överaska ?? från början till slut ??
det e nämligen det man väntar sig !!
och ja, skolan kom de sågs, de överraskade och gjorde en för mig, en Segrares parad.



Varje vagn hade sin överraskning, alá såg kompletta ut, alla sjöng och roade sig.
skolan kom med mkt "garra" (kraft) och är den skolan som verklig so far förtjänar titeln.
I mina ögon är de Campions !!!!!

efter denna ståtliga och underbara parad, så hade Vila Isabel det tungt, skulle de klara av att hålla takten till Tijuca?


Skolan kom ... redan från början körde de hårt, de gjorde allt för att hålla tempot, o jag måste säga att Vila Isabel klarade sig fint, de lyckades med en fin Carneval.
och det e precis vad man förväntar sig av en traditionsfylld skola som Vila Isabel.

Yes, mina vänner sen skulle Söndagens parad avslutas med Mangueira, det blir inte pampigare än så!
80 min av bara grönt och rosa, 80 min av bara glädje och tradition ! 80 min an ren samba fest som bara Mangueira kan !! Wuhu !!!


Men vad hände?!!? vart tog glöden vägen, skolan var nog ngt av det sämsta jag fått uppleva av mangueira.
Jag kände att det saknades mkt mangueira kraft i deltagarna .. .. kan jag ha haft fel?
Hade det inte varit för Batterians renovering, nya brejks och all sång från deltagarna så vette sjutton om jag en stannat .. .. inget annat imponerade ... lr ??


Det känns som att man hedrat för mkt nu, dags att komma på ngt nytt, ngt som får hela Brasilien att skaka loss så som, Temat med Chico buarque 1998, eller Brazil com "z" é pra cabra da peste,
Brasil com "s" é a nação do nordeste 2002.
Mangueria är traditionella, och det märkets redan vid Comicion de Frente, det kändes liksom för tryggt.
Men den var bra i sig, tjusig och snygg, som mangueira gillar. ... .. sen har skolan liksom Portela, och Vila Isabel, en sann glädje, Manguerenses ger allt !!
Men vad hände med de som stod på vagnarna ?? ingen carneval som 98 vill jag säga !!

Nando at de carnaval 1998. håll koll på 00:31 (först stjärnan ) och på 00:47 ... det e jäkla med "garra" där !!

Är det dags för Mangueira att tänka på dem som ska dansa o visa glädje, att ha det så tryggt där uppe så de slipper att fundera på om de trillar ?!?
Det samma hände mig när jag stod där o hade ingen säker stång att hålla mig i, vagnarna skakar o hoppar verkligen extremt mkt, men jag körde till tusen i alla fall, men det var jag det .. .. Nu var det som att de satt folk på fel ställen.
Nä, inget Titel parad tyvär .. .. kanske vinner det på annat jag ej såg, kanske var jag för besviken .. .. "min" skola gjorde mig bra besviken, men jag hoppas att domarna såg annat och att de kan få delta nästa lördag.
men allt i allt så hade vi skoj, vi njöt av var sekund, Karnevalen kändes ... vilken lycka !!




ja, sen var det hemgång o dags att sova .. .. ikväll kommer det ytterligare 7 skolor .. .. och av alla dem så väntas Ilha och Grande Rio komma med mkt glädje och stolthet, det är namligen de andra två skolorna som drabbats av branden, men är ej med i tävlingen.
Beija flor väntar göra en stor parad, Mocidade har jag ej fått några vibbar av, överaskar de kanske ?
återstår att se.
men nu e det repris i Tv, och Mangueira har all min uppmärksamhet !!


The party continues !!!



p.s
två tim senare:  Mangueiras parad såg helt annorlunda ut i Tv, kanske kanske har de en chans ... jag hoppas i alla fall !!!

Boa Sorte MAGUEIRA !!!

Inga kommentarer: