fredag 4 mars 2011

Nu e det dag !!

Rei MOMO har Äntligen fått nycklarna till sitt rike!

 Kung Momo och sin drottning och prinsessor 2011
 Rei Momo
"Kungen av den brasilianska karnevalen hade sitt ursprung i den grekiska mytologin. Momo, son till solen och natt, är känd som gud satir, sarkasm, kulten av nöje och underhållning, skratt, hån, elak kritik etc.. "
Han "får" stadens nyckel och Äntligen tar karnevalen fart !!


Nu börjar  den största Showen på vår Jord !!

Yes, det är så Cariocas ser på sin karneval, ja o det e ju inte för intet.
Staden fylls av turister, de räknar med en hotellbeläggning på 100% och en inkomst på ca 560miljoner USdollar.
Och det e ju inte konstigt med de de skyhöga priserna hehe
Rio är dock en stad som satsar mkt , man försöker rensa staden på uteliggare, man tar in fler patrullerande poliser, man lyser turist attraktionerna, man tänker miljövänligt, allt för att Karnevalen ska bli så bra som möjligt.
Nytt ljus över Jesus !

Jesus har fått ny och naturvänlig belysning, den ska tydligen lysa i olika färger, återstår att se.
Any way
För er som aldrig varit här, så kan jag ju berätta att staden kokar, glädjen känns och det är mkt samba i luften. Dock flyr många Cariocas från sin stad, de väljer att hyra ut sina lägenheter och reser bort. Det är folk som ofta ändå inte gillar karnevalen, för mkt oväsen, samba nä tack. Så den som tror att Samba och fotboll finns i alla brassars hjärta har fel.
Men men, det går ingen nöd, alla vi andra samba galningar finns kvar, bredvid dem som bara vill festa och njuta av karnevalen. För det finns aktiviteter för alla !!
Men jag kan ju min karneval så att säga.

Mangueira do Amanhã

Idag fredag börjar paraderna på Sambodramo (Samba arenan) Barnen intar arenan och ger karnevalen en härlig start. Ca 10 escolas mirins kommer att delta, de tävlar inte, utan de visar upp sitt arbete, sin sång, dans och allt i förberedande syfte. Yes, de förbereder sig för att senare ta sin plats i de stora skolorna.
På lördag så har vi grupp A, de är skolor som tävlar om en plats i Grupo especial, och grupo especial  är Eliten, la creme de la creme ...  så att säga.
De är uppdelade i två dagar, Alltid söndag och Måndag .. .. vi har valt att gå på Söndag på Mangueira avslutar paraderna, men sen har vi även Tijuca som kämpar hårt för att behålla sin titel. Vila Isabel och Portela är tillsammans med Mangueira de mest traditionella skolorna, även om det idag lätt skulle kunna diskuteras  .. .. .. men men, de har all respekt!

Mngueira

 Portela                                          Vila Isabel


Sen på Tisdag så fortsätter  paraderna med grupp B, och så vidare jag tror det finns skolor till grupp E, och alla tävlar om att komma upp en grupp.
Så mina vänner, tro mig när jag säger att det finns mkt samba för mig här !!
Så nog om det, vad gör vi nu då ?  
Vi har köpt biljetterna till arenan, och kommer att få uppleva Söndagens Grupo especial !! Sååå kul !!

 Vladi, 19-åringens och mina tickets to ca10 hrs of happiness!!

Vi har planerat in turistbitarna, den biten är lite jobbig då det fortfarande regnar lite då o då. Och att betala  35 reais för att ta sig upp te Jesus statyn och bara se moln är ingen hitt.
Så i väntan på solen så gör vi andra grejer.






Vissa tar alla chanser för en blund.

Andra vågar klippa sig
Vi promenerar med övriga brassar

 Vi åker buss
 Vi äter
 Och andra dricker


Är vi på semester så är vi.



Idag vakna jag av en massa skrik, o jag gjorde som alla andra Cariocas, sticker ut huvudet o kollar haha.
O ni trodde att Chilenarna var copuchentos, fan brassarna är värre hahaha, hela kvateret höll sig uppdaterad av vad som hände … ..
Brassar kan, även kl 08.30 !!
o det var ngt bråk, jag som gick i sömnen fatta inte om vad, men spännande var det, o med detta bråk så kan nu min dag ta sin början.

Have a nice one !!!

Nu är det sol igen o vi drar oss te Ipanema !!
Byebye

Inga kommentarer: