lördag 5 mars 2011

Lite sol och mycket regn .

Och en jäkla massa samba !!

Ja, Rio har hamnat i en period där vädrets makter har en egen Karneval.
Lite sol och lite regn, lite uppehåll o dunder regn, lite moln och lite regn, ja o så har det varit hela dagn igår o det ser ut att bli så hela dagen idag.
Igår tog vi oss, efter många om o men, te stranden, några fick sova lite till

 Nini sover vidare ...

medans andra fick lite snabb frulle, 
 Suco, morango com banaba ...gott i gott gott !!

när det var avklarat så blev vår destination,: IPANEMA !!
Det rika och vackra folkets strand, och ja, man märker en viss skillnad på dem som är på Copa-stranden och på dem som är på Ipanema stranden.

 Några solar andra spelar fotboll.

 AAAAAAAAAAAABACACHI !!(traditionell snubbe i Ipanema)
 Boysen spänner sig !!
 Oj vad hände här ??

 Yes, Ipanema var det !! hahaha

Any way … vi  insåg ganska snabbt dagens misstag,  solen befann sig nämligen bara i Copacabana haha
Ok, shit happens.
Rio är en stad med ständiga överraskningar.
Här om dagen skulle vi till ett Internetcafé för att surfa lite… och hitta en jätte charmig litet familjerestaurang.
Den har typ 4 bord, och lagar hemlagad mat, det har nu blivit vårt lilla stamställe när vi ska käka.
Maten är riktigt god för att inte prata om billigt, vi tre käka för 80 spänn.
Så jag rekommenderar er resenärer att verkligen kolla runt om ni vill äta ekonomiskt, det finns sådana ställen lite här o där. Små diskreta ställen, ofta vid ev kontorsbyggnader mm.

Any way, samtidigt som vi käka här igår så hämta vi tvätten, så nu e var vi klara för en lång o härlig karneval.
För jag måste ändå säga att regnet inte stoppar firandet, blocos är redan ute på gatan .. ..  nu, kl 11:30 på morgonen haha, sjukt!!

 På bussen mot Sambodramo

 Framme !!
Och igår när vi besökte Sambodramo Så märkte man inte barnen att regnet öst ner då o då.
De var lika glada om att få visa upp sig, till en nästan fullsatt arena.

 
Bateria        och     fyverkerier

 Rei momo mirin         och               ett kungapar


  Carro alegorio och en Indian Alá (ala : grupp)
 Barnens karneval har allt, allt men i mindre skala, men fortfarande större är Los Copihues parader i Göteborg hahaha.
Ja, det var riktigt roligt att se hur mkt folk som nu kommer att se på barnen, sektor 1, 3, 5, 7 var nästan fullsatta. 
 
  En förändring i rätt riktning.

Första gng vi besökte barnens karneval så var det max ett par hundra som kolla … nu är det uppe i tusentals.
Kul att barnen får en sådan uppvaktning, det är ju så duktiga!!
Men tyvärr så var min Ork inte lika intensiv som min vilja.
Vi drog oss hemåt efter 11:e skolan lr så, de var nämligen 17 st.
Kan man tappa foten ?!?!

jag hade ont i min fot och mina barn var hungriga. Så vi besluta för att avsluta samba aktiviteten och be ge oss till Carreton.
Yes, det är en churaskeria , ett ställe där man plockar till sig salladen och sen blir serverad all kött på bordet, o grillat ska det va!!



 
Åh så gott, men ack så dyrt!! 200 Reais fattigare men ja vi blev riktigt mätta o glada, maten o dessert gjorde oss riktigt sugna på hemgång.
Så jag bestämde mig för att vila min fot o vi drog oss hemåt.
På tv var det också karneval … São Paulo, den ekonomiska huvudstaden har en egen karneval, inte lika tung som Rios, Rio e ju äldre, mer tradition o jag tycker faktiskt att samba låtarna alltid e bättre i Rio, sjukt va! haha
Any way, jag fick njuta av ett par timmar av samba, så jag var lika nöjd.
Nu e det en ny dag, solen lyser med sin frånvaro, festen är i full gång och alla sover.
Jag får fixa lite frulle o dra upp alla snart .. .. 



C ya o samba på er alla !!!!

Inga kommentarer: