torsdag 8 april 2010

Rio förvandlas till en sjö .. .. ...

Ja, det är vad vi brukade skämta om när jag bodde i Rio.
Mest för att vi en kunde gå ut och gick man ut så blev man helt ner stänkt av bilar o bussar.
Det kan ha regnat i ett par timmar och pölarna var stora som små sjöar.
Man kunde knappt gå på gatan för all vatten.

Nu är det så i Rio, fast mkt värre och definitivt inte ngt man skämtar om.
Läget är i fullaste allvarligt, kåkstäder rasar ner längs med bergen, familjer blir hemlösa och 100 tals har omkommit.


Jag lider med Rio, mina drömmars stad !!!

Varför är det så att det alltid är de fattigaste som drabbas hårdast.
 Jag hoppas att presidenten Lulla kommer med snabba lösningar till de hårt drabbade områderna.
Sen förstår jag att just kåkstäderna upp för bergen är svåra att ha koll på.
De som bygger där gör det ofta utan tillstånd, folk flyttar till storstäderna i hopp om en bättre framtid, och så drabbas de av skyfall.

Jag tycker det händer för mkt nu, för mkt med svåra och hårda konsekvenser.
Vi behöver en paus !!



Rio i mina tankar !!!

Inga kommentarer: