söndag 19 september 2010

Election, चुनाव, Elección, 選挙, Val, Выборы, Elezione انتخاب

Efter en helg fylld med glada minnen och många patitas de cueca (dansat Cuaca, chiles nationaldans) så är det dags för lite allvar.
Yes, det är val.
Och då ska jag inte blogga om valet på ny Iphone jag gjort, för att jag ska nog säga en sak i det ämnet : I don´t get this !! så nu går jag runt med tre mobiler, tjänstemobilen aka fattigmansmobilen, min privata mobil utan ett fungerande simkort och The Iphone aka Ipod, jaaaaaaaaaaa jag prata om min Ipod4 hit o ipod4 dit o folk bara, värst vad glad Nando är över en ipod o vad fan menar han  med 4?? .. .. Men jag menade Iphone okej !!

 iphone4 och inte ipod4 hehe

Ja så snabbt blir man den blondaste på festen !!

Any way, Val .. .. ja, det var alltså val hemma i Sverige jag skulle blogga om.
och när jag går o röstar så är det inte som i andra normala familjen.
Remeber my family ?? ja, allt sker med pompa o ståt.
Och inte bara det, jag e välldigt traditionsbunden, så jag gör jag som alltid gjort, skillnaden nu är att 18 åringen är första gångsväljare-
Hennes röst väger tyngre än mig, hon får nämligen rösta i Riksdagen .. . me not.
Jag får som chilenskmedborgare rösta lokalt och regionalt så gissa om politik varit ett hett ämne.
Alla får faktist rösta på vad de vill, det är demokrati, men det har varit roligt att höra på folks grunder till deras val.
O det oavsett om de röstar rött,  blått,  jätte rött eller jätte blått.
det är nog ingen av de  fest jag varit med om, som man inte diskuterat politik i, jag har sett många av de debatter, så ja jag har varit riktigt aktiv under val 2010.
inte bara för att det är en stor grej för min första gångsväljare utan även för att partier som Sverige Demokraterna ej ska gå med röster som de inte förtjänar.
O det sker bäst med att prata om dem.
Till o med en taxi chaufför fick sig en känga, han skulle inte rösta för att han känner sig missnöjd.
Hallå då röstar man BLANKT !!! det visar ett missnöje i statestiken, annars blir du bara en soff potatis och det ger bara en bild ac hur lata vi är i sverige, inte på ett missnöje.

Använd din rösträtt !!


Så mina vänner, gå o rösta, om så blankt men gör ngt aktivt!!
Röst "processionen" startar kl 15 o avslutas med en fika på stan ... så har man det när man bor i stan sörrö.
Och min röst kommer att gå till de rödgröna, genom att rösta på vänstern, det är det rätta för mig ;)



sen e det val vaka ... det kommer att bli riktigt spännande i år.

Men bara om du RÖSTAR !!!

Inga kommentarer: