onsdag 2 maj 2012

Maj maj måne . . .

ja, när man var liten så trodde man att mans även skulle luras under 1-maj.
Men nä, jag fick göra allt annat utom luras.
Jag var alltid i första ledet på 1:a maj paraderna. Orka kalla det för demonstrationer lixom, nä... trendigt nog så e det parader.
Inte likt dem paraderna som Sovjet hade under 80 talet, nej här hemma håller vi fast vid våra 70 tal parader med enkla små rop och jag hoppas alltid att ingen ska se mig.

Så var inte fallet igår . . . igår tog jag mig till en grillfest . . . så icke rött som man bara kan bli.
men låt er inte luras, ämnet togs upp och vi bockade av frågor som . . . . Smuggelsprit, rut-avdrag och Västtrafikkontrollanternas resepolitik.

Annat var det för ett par år sen då jag faktiskt glömt bort att det var första maj.
Jag skulle fika med en av mina goda vänner, (Grams, så att mamma vet att det inte var mitt fel), där satt vi snygga och stiliga, men märkes brillorna på och var sin cappuccino på en av de trendiga ute-serveringarna på Vasagatan.

Från ingen stans hör man skrik o rabalder... va fan, är kortegen idag ?!?!?
Röda flaggor och ropen skalla. var tydligen inte tillräckligt tydligt för att jags kulle fatta.
Men när väl den femöringen trilla ner, så sprang jag in, som vilken annan moderat som helst, och höll mig undan fönstret . . Grams undra var det var frågan om!!?!!
Hallå 1:A maj  . . det finns inte en Chilenare som inte går med i paraden, och bland dessa finns min mor o far.
Ja, efter att ha hittat en växt man kunde stå bakom så sa jag. . . han känner mig, hon känner dem känner mig, han vet jag vem det är, jag känner honom, henne känner jag med, dem vet jag vilka de är och dem  där har jag haft sex med.
Grams ba: VA?!?! ursäkta??
Skoja bara, jag ville kolla om du hängde med.
Ja en första maj-fika för att se paraden var definitivt inte min stil, alldeles för stressigt och påfrestande.
Jag minns inte ens om kaffet smaka gott. . . . 
Så jag bestämde mig för att aldrig mer fika i stan under 1:maj
Jag grillar i Hisingen istället.

Jag röstar fortfarande rött, men känner att jag har hållt i förmånga röda flaggor, för många chilenska flaggor.
Jag tycker jag drar min strå till stacken, vanligtvis så jobbar jag 1:maj ändå, så det e skönt att bara vara.... ibland i alla fall.

okaj.

Röd front, klass mot klass !!

Inga kommentarer: