onsdag 4 januari 2012

Dalí or not Dalí

That´s the big question . . .
Jag tog tag i min sightseeing . . . o det var kul.
Tråkigt är la det ha gjort det på egen hand, för jag hade tyyysssen kommentarer till allt som skådats.


Any way, av allt som sågs på museet så kom jag fram till att han var en hängiven konstnär ända in i det sista.
Han måste dock ha varit extremt drogpåverkad under åren 64 och 65 för jag fick inget grep om hans tavlor från de åren,  what so ever!!

WTF !?!?

Så vad tyckte jag då om denna "extrema" konstnär. Surrealismen av denna form är för mig ett steg längre. Och i mina ögon uppfattar jag många av hans målningar som Mardrömrrealism. för inget av det är dröm bilder utan mer mardröms bilder.
Deformerade kroppar, konstiga ansikten för att inte prata om alla de olika knepiga djur som finns med . . .
Och någonstans på vägen så lyser det en sexuell tanke . . . han må ha varit gift, men undra om han inte var lite gay i alla fall . . . .  I think so.

Well, well, få av hans målningar gick hem, jag gillar inte när man måste gissa sig till precis allt. Kalla mig fantasilös, men då har ni ej träffat mig i de rätta omgivningarna!
Jag gillar att kunna ha ngt att gå på o sen forma min egna uppfattning, inte nödvändigtvis likt din, Tuff shit liksom ! ... ... ... så därför gillar jag hans konst så mkt bättre.


För att inte prata om hans bilder, de är nästan bäst av allt.
Hans privata bilder, hans konstnärliga bilder är steget vassare, de tilltalar mig mkt mer i alla fall.
Yes, I´m a picture guy !

 

Och det är tydligt att han inspirerat många andra efter sig . . . så Dalí´s verk lever än.
Efter denna ca två timmar lång promenad genom museet så var det ett o annat jag var förbannad över.
Och eftersom jag inte är den som är den så stannar inte min "ilska" i tysnad . . . nej, här bloggas det för fullt !!
Så här:

1. Varför förstår jag inte all hans kons, liksomt.
2. Hans musa, han fru . . . . förstod hon  . .. verkligen, liksom ??
3. Läppsoffan . . . det var hans konst  ... shit !!! att jag ej fattat det tidigare liksom!
4. Varför har de slutat tillverkat hans parfym !!! det var min favorit . . .  så nice liksom!!
5. och nästan viktigast .. ..  ska det ta så här jäkla lång tid att vara kulturell lagd liksom !!!

Ja, och men den sista tanken så begav jag mig vidare i min sightseeing, och hamna så småning om på en öl-hävar tävling.
Lr ja, det var la ingen tävling egentligen, men eftersom jag ej brukar dricka fler än en öl, så Yes, i mina ögön var det en tävling . . .  jag vann !!
O det har inget att göra med att jag var den enda tävlingsdeltagaren, bara så ni vet.


Och att jag sedan läste på varnings etiketten om "100% ingredientes naturales" så blev känslan över denna Öl-hävar tävling så mkt mäktigare.

Och avslutningsvis så ska jag svara om Dalí or not Dalí . . .

Yes, Dalí !!!


P.s I´m Loooving Barcelona !

Inga kommentarer: