tisdag 22 januari 2013

Chile!



Pigmé landet där man helt plötsligt är lång igen.
Så underbart och oväntat att fortfarande vara längst, sist jag var här med brorsan så trodde folk vi var från säkerhetspolisen haha. . . . Lite kul var det.
Men men det är ju bara en la pobla, jag kommer säkerligen få en annan verklighet senare.
Att komma hem till Familjen känns lika underart, 20-åringens kusin har växt och är stora och vackra och det är endast då man märker att man blitt äldre, för allt annat är sig likt.
Det är hur konstigt som helst att bara höra spanskan hela tiden, lr chilenskan rättare sagt. På fotbollsplanen, på gatan, bussen, shopping centret, på ferian. Taxin, kassörskan och polisen kör samma veva, ja till o med hundarna pratar chilenska, kaxiga är de också!
Och men chilenska så är det tydligen en gyllene regel att svära vart fjärde ord, och kommer man från la pobla så är det vartannat ord som gäller haha.
Men men, det lilla jag sett av Santiago så är huvudstaden sig likt, smogen är som en täckande hinna och en dag som denna så syns inte bergkedjan som brukligt på en solig dag.
Familjen säger att Santiago är i ständigt förändring och utveckling.
Det kan jag tycka är lite jobbigt, man vill ju hitta överallt och känna sig hemma, och det är ngt som är lite svårt för mig.
Lustigt nog känner jag mig mer hemma i Rio de Janeiro än i Santiago. Så snälla inga fler förändringar!
Just nu känns det lugnt, på gatan där jag bor är allt nästa sig likt, lite nybyggen, och fotbollsplanen var grön, den tidigare cementplanen är numera täkt med grönt gräs och det ser riktigt trevligt ut med lite grönska. Och sen har de även fått ett klubbhus som Samorano har varit med och sponsrat. Men i övrigt så är allt sig likt, Don Raul vid kiosken har koll på läget och han känner fortfarande igen mig Wuhu!
El Sueco, det är jag det ;)
Vissa gator ska man fortfarande gå baklänges på så att folk tror att man lämnar la pobla.
Fredagen bjöd på en familjär hemma kväll alá Chile, den långa resan tog ut sin rätt och vi var riktigt trötta efter den långa resan.
Men idag blir det fäääst! Chileno style!! All in!

XOXO- El Chilentiz

Inga kommentarer: