torsdag 8 november 2012

Tidigt ??

Att gå på kurs . . . Kl 05:08 är inte mänskligt !!
Men på SJ är detta fullt naturligt.
Folk går upp borstar sina tänder fixar kaffe och drar till kursen, att den ligger i Stockholm är la bara kryddan till dessa västkustbo.
Jag är inte en av dem som ser Stockholm som mitt punkten av mitt liv!
Asså på riktigt, vad hände med den svenska decentraliseringen ??!??
Trenden tycks ha suddas bort helt och det minna vänner är inte okaj !

A ja, Jag är ju ändå killen som ser det positiva i allt, så jag är glad att jag kommer hem idag.
Ngt annat jag är glad över är alla de gratulationer jag fått.
Folk imponeras av mitt ork och jag måste då säga att ja, jag imponeras själv över att fortfarande kunna lyckas kamma hem första priser.

Och det mina vänner är:
mission accomplished !!

Sen är det faktiskt extremt tråkigt att komma in i vardagen, livet är så mkt roligare att leva som King Caporal haha.
Även om det sticker folk i ögonen. Att jag som chilenare och svensk åkte till Madrid och priset med vår moderniserade icke Caporal.
Varför undrar ni?
Well enkelt sett, så kan man dra paralleller med Danmark Svergie och Norge. Tre länder som gränsar varandra. Tradition, krig och kulturarv är inflätade i varandras historia.
Det e typ samma sak mellan Chile, Peru och Bolivia.
Fast här är det inga oskyldiga skämt om "Normän" som kommer upp.
Nä, jag är uppvuxen med historier om havs-stöld, dans-stöld och ständigt förnedring av ländernas rötter.
Krig förändrar folk och de som förlorar mest är de som hårdast tar allt. Så även i tävlingar haha.
Lustigt hur man kan knyta ihop allt.
Och peruaner är vårt Norge, stackarna får ta skit för allt ont som sker, Speciellt i Bolivia. Vi chilenare får ta skit för Havet. Och nej, jag har inte tänkt att röra upp i ngt så känsligt som ett 500år gammalt krig.
Any way kultur var det, alltid lär man sig ngt nytt, och även om man som förlorare har svårt att se det så kvarstår fakta.
Caporales är från Bolivia, det mest modern bolivianska gatudansen. Uppkom på 70-talet. Och det vill inte jag kalla för djup tradition.
Machas är ngt som kom till så sent som 1975 och det slog inte igenom förens i mitten på 90-talet. Och självaste Caporales kom till som karnevals dans i de bolivianska Karnevalerna 1980. Tradition ?? Well döm själva.
Dansen är en modernisering av boliviansk kultur, den är i ständigt förändring och det har bolivianer utanför Svergie svårt att se.
Just därför gör det ont att förlora, man hittar ursäkter i vår stil, koreografi och musik.
Bryr jag mig?
Nä, det gör mig glad att jag kan så mkt mer om den bolivianska kulturen än ett par dåliga förlorare.

So i rest my case och njuter lite till av framgångarna. CCL !!!

XOXO- Trötter

Inga kommentarer: