tisdag 5 januari 2010

Handikappade??

Ja, en sak är helt klart, om man är handikappad o ska resa så är det inte det lättaste.
Är man desutom rullstolsbunden så blir det inte lättare.
Upp på tåg, hålla i biljetter o väskor samt köra sin rullstol mm.

Men, jaa, därför finns det personliga ssistenter .. .. så vad är problemet?!!?
Hur jäkla svårt är det inte för den handikappade, om den personliga assistenten inte kan hjälpa denne?
Värsta knaset!
Jag har inga som helst problem med att hjälpa, gamla, barn, gravida eller handikappade, för alla kan behöva en hjälpande hand. .. .. .. en hand ngn gng.
Men jag kan inte låta bli att bli riktigt förbannad när en assistent inte vill hjälpa den handikappade.
Och desutom tar assistenten förgivet att jag ska hjälpa denna.

Hon ba: Kan du ta hennes väska, kan du lyfta upp rullstolen kan du ringa, kan du ... ...

STOP, säger jag!!

Jag är tågvärd inte en personlig assistent!!, hade jag velat jobba med handikappade så hade jag sökt ditt jobb .. .. .. men så är inte fallet!

Ja, det kan verka lite hårt, men det måste finnas gränser på vad man kan förvänta sig av en hjälpande hand.
O att hon sedan bara lämnar rullstolen mitt i gången så att 50 andra passagerare inte skulle kunna evakueras, om det skulle bli så .
Säkerhet e A och O på ett tåg, men helt plöttsligt så bestämde assistenten att hon ville få klart sitt pass.
Kan man bli annat är förbannad!!

Väl ombord så fick ju passageraren en hjälpande hand, men kaffe samt koll aupp hennes bokningar mm.
 A, konstig dag!

En annan sak som sätter mitt huvud i spinning är Julen .... asså inte själva julen, utan den 6 jan, trettondagsafton som det så fint heter på svenska.

I chile heter det,  La pascua de los negros(de svartas jul) o syftar på att det var den dagen då de tre vise (icke vita) männen kom fram till jesus (relion ni vet).
men då åker julen ut.
Det kan bli riktigt knasigt ibland!!
Jag har nämligen alltid satt upp julen den 13 dec när lucia kommer, och ut den 6 när det är Pascua de los negros .. .. .. gör det en till rasist?
Nej klart inte, för hädanefter så heter det Trettondagsafton .. .. bra va! ;)

A så vad är då kontentan av dagens blogg?
Heja trettondagsafton
och en känga åt alla assistenter som inte sköter sina jobb!!

Själv ska jag iväg o sköta m,itt.

p.s Youtuba årets samba låter, de rockar fett!!

Sambas 2010

Inga kommentarer: