torsdag 1 december 2011

It´s that day again . . . .

Har ni någonsin funderat på varför man firar en sådan dag som VärldsAidsDagen ??
skriver man det på ett ord egentligen lr är det Världs Aids Dagen ?!?!

 1 DEC 2011

Jag fick frågan över att vad jag skulle hitta på under denna dag . . . är det en så stor dag ??
Känns som att bröstcancer månaden är större.
Tanken är god, men är det allt inte lite över reklamerat.
Lr  är jag bara lite trött på personer som ska "skaffa sig ett namn" genom att vara en initiativ tagare till olika jippon.

Äny wäy,
jag har redan 2009 bloggat om hur synen på HIV förändrats.
Jag har till o med hört att det finns pensionerade HIV-smittade nu. Asså, inte att det nu är aktuellt bland  pensionärer, utan att utvecklingen, bromsmedicinerna är såpass utvecklade att folk kan numera kan pensioneras av ålder och inte dö.
Wuhu, det va la alltid ngt bra.
men sen så återkommer jag till en tanke, minns ni att jag blogga om att bland mina vänner så räds man mer för Cancer än HIV . . . Nu vet jag varför.
HIV är närmare än man tror och yepp, jag har numera en vän som lever med HIV.

Hur ställer jag mig till detta? kramar jag personen ? dricker vi ur samma glas . . .
Hur ligger jag till i fördomens statistik ??
Faktum är att jag agerar som att inget har hänt(är det konstigt?), jag brukar inte dricka ur andras glas i vilket fall som helst, det har mer att göra med mitt e mitt och ditt e ditt tanken. Och alla som är mina vänner är värda en kram ... HUGS !!!

HIV:n finns inte i min värld, den finns i vännens,och det enda jag kan göra är skänka en tanke.
Precis som jag gjort för alla de drabbade i alla år.
Är det att leva i förnekelse lr ??
Nä, för min handlar det om respekt.


Men rent generellt så tror att det är mkt nonchalans, man vägrar tro att det kan drabba en.
Precis som de konservativa´s tankar kring gay . . . det drabbar andras barn, inte min pojk.
Drabbar ?? öhh okaj, jag ska inte ge mig in i den diskussionen.

HIV var det . . . visst e det lite känsligare nu . . . och jag har full förståelse över att en öppen HIV-status inte riktigt är aktuellt, men tanke på att samhället fortfarande har en massa fördomar.
Ignoransen är inte lika stor som nyktra rädslan. För låt oss inte glömma att sprit och droger "hjälper" många att gå över gränsen.

Statistiken säger att HIV drabbar fler hetero än gay, att fler i utlandet än här hemma, att fler killar än tjejer.


Jag kan dock säga, statistiken har inte alltid rätt.

Och jag skänker min vän en tanke . . . . .

Inga kommentarer: