söndag 5 april 2009

Solens dag

Söndag är en veckodag som i Norden är uppkallad efter den fornnordiska solgudinnan Sol, som även kallades Sunna eller Sunne. På fornnordiska hette dagen sunnudagr (Sols dag).
Och idag har det verkligen varit soligt och härligt, så jag tycker att det är precis som man tänkt sig att en söndag ska vara i norden.
Fler söndagar åt folket!!


Jag hade lite tråkigt idag, så mellan tv och tv så jag googla jag lite och fick fram att
Söndag kommer efter lördag och före måndag, vad ska jag göra med så mkt kunskap?? hahaha
I den svenska almanackan är söndag numera veckans sjunde och sista dag, sedan detta blev internationell standard 1972, (så ni ser 72 är en mkt bra årgång) men i både traditionell judisk och kristen tideräkning är den däremot veckans första dag! Men det blev så bra efter 1972 för att nu e söndag även bakis dagen.
Den dag som är ämnat åt pizza glass, godis och sköna bad.
Ja, mkt återhämtning här.

För tyckte jag att söndagar var de bästa dagarna i veckan.
Vi i Los Copihues tränade varje söndag och efter det så träffades hela familjen, eller de av oss som kunde, hos farmor.
Stackars farmor, hon fick alltid laga mat till så många, men hon var så nöjd med detta ;)

Ja med tiden blev jag lite äldre (inte att förväxla med mognare), tiderna ändras, dansträningarna flyttades till lördag, och farmor flytta till Chile.

Helt plötsligt blev söndagar en vanlig röd dag, en ”svårt att få ngt vettigt gjort” dag.

Tack o lov för Bambam!! Yeah!


Jo, denna Chihuahua (som förövrigt är en av världens minsta hundraser) förgyller min dag.
Hon ligger här o njuter av dagen med mig …
Rör jag på mig så ska hon kolla vad som händer.
Men gud vad lat hon är!! Vill inte ens gå ut! Om inte solen värmer, och då jäklar ska hon ut.
Ja, bambam är ju inte min egentligen, vi har delad vårdnad.
Det är Valentinas o hennes nya familjs vovve, men eftersom de jobbar som de gör och inte hunnit vara hemma så mkt, så har hon fått vara med mig.
Och hon stortrivs här, vi går ut, vi leker, vi myser, yes, she’s all That!
Och drar jag ut på stan utan planer så blir hon en snygg accessoar hehe, så liten är hon.
Men nu ska vi ta en liten sväng, över till mami och kolla vad som kokat i hennes spri hehe.






Have fun!!

Inga kommentarer: