tisdag 6 oktober 2009

Godmorgon Stockholm!!

Ja, så kan jag säga, eftersom jag åter en dag ha vaknat i denna huvudstad.
Ja, på väg till jobbet så stannar min tid och jag hinner reflektera över stockholmarna, kaoset samt min barndom.
ja, allt på två röda.

Vi göteborgare är ju lite med layback-a, down to earth och lite mer .. .. Goa gubbar så änna.
Inte alls lika stressade som i huvudstan och lustigt nog blir man lika förbannad när en pensionär tar typ 100 år!!!!!! på sig att flytta sig från min väg i Nordstan.

Nä, här i Stockholm e det ett mer kaotiskt, ett mer organiserat kaos i och för sig, o den organisationen finns inte i Götet .. .. .. Men jäklar vad vi följer den i Stockholm.
Alla små oskrivna regler, sådan som igentligen kommer med sunt förnuft!
Ta rulltrappan tex., alla som inte har bråttom står still på Höger sida, så att vi kan bli omspringna av stressade Stockholmare på vänster sida, så erre barah ... att jag sedan kommer ikapp och förbi dem på gatan spelar ingen roll, de är stressade sörrö.

Ta sen Drottningsgatan, som är som vår Kungsgata.
Alla håller sig på sin sida,höger upp o vänster ner, o det e nästan så man ska blinka(vinka med armen) för att visa vart man ska svänga.
I göteborg springer alla som myror åt alla håll!!
Ja ett organiserat kaos, det kan vara bra i vissa lägen ... ... faktiskt!

Hur det är på vagnarna kan ju diskuteras, jag kan i alla fall säga att det är inga invandrare som sitter på rörelsehindrarens platser här inte.
Det mistaget gjorde jag... jämt ... när jag var liten.
Jag kunde knappt läsa o läste ganska snabbt, ni vet så man gissar sig till vad det står i slutet .. .. och då stod det:
Dessa platser är avsedda för invandrare, och vem satte sig där .. .. .. Jo jag, Invandraren.
Där satt jag alltid lika nöjd för att jag hittat min plats, och inte fattade de onda blickar man kunde få ibland.
Jag har mina rätingheter sörrö!!
ja, jag var ju invandrare och jaghade ingen aning om vad apartheid vad för ngt.
Ska jag vara riktigt ärlig så vet jag ej hur länge det tog innan jag fatta grejen ...
men än idag kan jag känna ... "åhh det var min plats " och skratta till ... inombords !!

Fler invandrarplatser åt folket!!!

Inga kommentarer: