söndag 11 september 2011

Den 11 September !!

Nu tror ni säkerligen att jag ska blogga om den senaste stora 11 september händelsen.
Så är det inte riktigt  . . . Lr inte en chans liksom, det finns större och tuffare händelser och som varat mkt längre än den senaste 11 sep.

Yes, den 11 september!
Min historia bygger på en helt annan händelse, just den 11 September .. . 1973!
Den 11 September då USA backade upp och stötte Pinochets diktaturkupp mot Chiles demokrati.


Är det inte konstigt att denna stora händelsen, som drabbat ett helt land, så många miljoner människor och i nästan 20 års tid,  skuggas av två hus.


Men nej, vi glömmer inte!



Alla vi chilenare som är uppväxta i andra länder än vårt egna Chile.
Alla vi Chilenare som har nära o kära som torterats i Chile
Alla vi chilenare som begravt våra hjältar Chile.
Alla vi chilenare . .. .. ja vi glömmer aldrig!

Nu är jag inte den som håller fast vid det gånga, jag ger alltid framtiden en chans, hoppet en möjlighet och tron en hand.





Men jag vägrar låta denna dagen bli ngn annan dag än Chiles dag!
Dagen då min historia ändades, kanske till det bättre, kanske till det sämre?!?
Vem vet, inte du, vem vet inte jag!


Vad jag dock vet är att mamma varit en så klok o kämpande kvinna att det hade inte spelat ngn roll vart jag växt upp.
Hon har kämpat för mitt bästa och även om det hade varit en svårare tid i Chile så hade Los Stefanini lyckats!


Jag är tacksam för mitt nya land, det land som gett mig den chans Pinochet tog från mig.
och jag är glad över att kunna bidra Sverige med så mkt gott.

Por la razon y las fuerza,  Chile i mitt hjärta.

Inga kommentarer: